Kaip galėtume kalbėtis su mokiniais per lietuvių kalbos ir literatūros pamokas apie Mindaugo Survilos filmą „Sengirė“
Čia pateikiama daug klausimų, užduočių. Mokytojai lituanistai atsirinktų savo nuožiūra 7-9 ar dar mažiau.
Svarbu, kad mokiniai pajustų, jog šis dokumentinis filmas yra labai arti grožinės literatūros, jog šis filmas ir jiems skiriamas. Ar kalba ir apie juos? Turbūt galima ir tokiu aspektu pamąstyti. Užduotys gali priminti vadovėlius, tačiau pati pamoka turėtų būti kitokia, nekasdieniška. Formą, metodus, tikslus pajaučia konkrečioje klasėje dėstantys mokytojai.
Įsimintina štai kas: filmą, kaip ir analizuotus grožinius kūrinius, reikėtų ne vieną kartą prisiminti. Vis keičiant aspektą, kontekstą, vis gilinant, vis stengiantis, kad mokiniai nors kartais išgyventų nuostabą. Lygindami, ieškodami savitumo.
Dera neapeiti kūrėjų paveikslo. Kodėl jis / jie filmavo, ką galėjo jausti, kaip galėjo kisti meninis sumanymas, kaip galėjo atsirasti atskiri vaizdai ar detalės – visa tai labai svarbu. Taip primenama apie kūrėjų jauseną, apie patriotinę, pilietinę poziciją.
O ką šis kūrinys, šis filmas sako man? Tai vienas svarbesnių mūsų tikslų – skatinti galvoti apie savo emocines būsenas, apie savo pasaulėjautą, pasaulėžiūrą. Ar būtina, kad mokiniai apie tai išsamiai pasakotų per pamokas? Manau, jog ne, nes varžysis, nenorės būti atviri, todėl gali veidmainiauti, meluoti. Siekti, kad suprastų, jog bet kuri užduotis (tarkim, įsivaizduok save, atliekantį Mindaugo Survilos vaidmenį) galima, jog ji nėra kvaila. Na kad mūsų klausimai, užduotys vieną kitą verstų suklusti: „Nejaugi ir taip galima pagalvoti, nejaugi ir taip galima analizuoti?“ Pamąstykite apie tai, bet savo nuomonės garsiai, jei nenorite, nesakykite – įmanomas ir toks kalbėjimo būdas. Kalbėjimo? Manau, jog taip.
Galvodami apie šį filmą mokome suprasti kūrėją, būti kūrėju, mokome įdėmiau stebėti, kas vyksta čia dabar, mokome pozityviai veikti.<
Kino kritikai filmą įvertino kaip filosofinį kūrinį, skatinantį apmąstyti
pamatines gyvenimo vertybes. Gamtininkai - kaip galimybę pamatyti unikalų ir mažai pažįstamą gamtos pasaulį,
kuriam iškilusi grėsmė išnykti.
- 1. Kaip jautėtės žiūrėdami šį filmą ar filmo ištraukas?
- 2. Prisiminkite savo patirtį: kada būdami miške pajutote jo grožį?
- 3. Ką apie girias jums yra pasakoję seneliai, tėvai?
- 4. Tema, problema, pagrindinė mintis – per pamokas vis apie tai kalbame. Kokia yra filmo pagrindinė tema?
- 5. Per pamokas lyginame grožinių kūrinių veikėjus. Ar įmanoma ką nors lyginti analizuojant „Sengirę“?
- 6. Per pamokas kalbame apie kūrinio veiksmo laiką, vietą. Kaip apibūdintumėte šio filmo laiką, vietą (vietas)?
- 7. Kaip šį filmą pavadintumėte jūs?
- 8. Ar „Sengirėje“ vaizduojamas būtent Lietuvos miškas?
- 9. „Sužvėrėjo miškai žmonėmis“, – taip rašė Justinas Marcinkevičius 1981 m. išleistoje knygoje „Dienoraštis be datų“. O gal dėl to šiame filme beveik nekalbama apie žmonių požiūrį į girią?
- 10. Vėl poeto Justino Marcinkevičiaus žodžiai: „Ko mes veržiamės į gamtą? Uogauti, grybauti, žuvauti? Ne, tai paviršutiniškas, netikras santykis, jame nėra nieko rimto, ir gamta tyli...“ O kokia gamta vaizduojama šiame filme: kalbanti ar tylinti?
- 11. Antano Baranausko poemoje „Anykščių šilelis“ taip pasakyta : „(...) Dažnai miške lietuvis, ko verkia, nežino.“ Ar tokioje girioje, apie kurią pasakojama filme, žmogus gali ir taip pasijausti?
- 12. Kaip mus charakterizuoja požiūris į mišką?
- 13. O gal filmas būtų įspūdingesnis, jeigu girdėtume, ką apie šią girią kalba žmonės?
- 14. Ar filmo pabaiga – savotiškas apibendrininimas? Kaip ją supratote?
- 15. Kurį gyvūną norėtumėte aprašyti? Kaip tai darytumėte?
- 16. „Tai... filmas.“ Kokį epitetą įrašytumėte daugtaškio vietoje?
- 17. Parašome tokį sakinį: „Pušų viršūnės linguoja.“ Kokį veiksmažodį pavartotumėte jūs?
- 18. Kuris epizodas jums labai įsiminė?
- 19. Kurios detalės jums įsiminė?
- 20. Įsiklausykime, įsižiūrėkime, įsijauskime – dažnas patarimas. Kaip šio principo laikosi filmo kūrėjai?
- 21. Kas svarbiau: dešimt kartų pažiūrėti „Sengirę“ ar vieną kartą pusdienį su gamtininku ar rašytoju pabūti girioje?
- 22. Kai kurių gyvūnų net pavadinimo nežinome, apie kai kurių gyvūnų ypatybes visiškai nieko neišmanome – ar tuomet galėsime pajusti „Sengirės“ vertę?
- 23. Jeigu būčiau rašytojas / rašytoja, girią vaizduočiau taip...
- 24. Epizodai su gyvate tarsi grožinio kūrinio ištraukos. Kodėl būtų galima taip pasakyti?
- 25. Baikite sakinius...
- Niekada nepagalvojau, kad...
- Nesupratau, kodėl...
- Nustebau štai dėl ko:
- Esu įsitikinęs / įsitikinusi, kad...
- 26. Parašykite 5 žodžius (raktinius), kurie padėtų jums apibūdinti šį filmą / šią girią.
- 27. Kokius mus, žmones, galėtų matyti girios gyvūnai?
- 28. Kas kam padeda labiau: mes miško gyvūnui ar miškas mums?
- 29. Pasakykite / parašykite du teiginius tema „Šeimos gyvenimas, kuris parodomas šiame filme“.
- 30. O kur yra šią girią matantis, stebintis, besistebintis, išgyvenantis nuostabą žmogus?
- 31. Įsivaizduokime: jūsų paprašoma būti vienoje girios vietoje ir įdėmiai žiūrėti, klausytis. Kiek laiko galėtumėte ten būti nekeisdami vietos?
- 32. Pasakykite / parašykite du teiginius tema „Gyvūnų namai“.
- 33. Kokie miško gyventojų rūpesčiai?
- 34. Kas šioje girioje yra kitaip nei zoologijos sode?
- 35. Prisiminkite vieną grožinį kūrinį, kuriame vaizduojamas miškas? Kuo jis panašus / nepanašus į „Sengirės“ mišką?
- 36. Spalvų, garsų pasaulis – pasakykite apie tai du teiginius.
- 37. Kaip girią veikia saulė?
- 38. Miško poezija – gal įmanoma ir taip pasakyti?
- 39. Epizodas apie skruzdėles – ar jis reikalingas?
- 40. Apibūdinkite žmogų, kuris vaizduojamas „Sengirėje“.
- 41. Stirna ilgai ilgai kažkur žiūri – gal mums toks ištęstas veiksmas paprasčiausiai nuobodus?
- 42. „Kai kurie epizodai tarsi spektaklio atskiros scenos“ – ar sutiktumėte su tokia teze?
- 43. Įsivaizduokime: į mus kreipiasi vienas kuris nors girios gyvūnas ar medis. Ką jis pasakytų?
- 44. Apibūdinkite kurį nors medį, gyvūną dviem epitetais.
- 45. Rašote rašinius. Kokia tema rašydami pasinaudotumėte šiuo filmu ar filmo ištraukomis? Kaip tai darytumėte?
- 46. Kokia tema norėtume padiskutuoti galvodami apie „Sengirę“?
- 47. Įsivaizduokime: jūsų klasės grupė žmonių atsidūrė toje girioje. Ką jie veiktų, apie ką kalbėtųsi?
- 48. Jeigu nežiūrėtume šio filmo, o tik klausytumės garsų, ką suvoktume? Gal garsų pasaulį įmanoma pavadinti simfonija?
- 49. Įsivaizduokime: kalba jūsų bendraamžiai. Daugtaškių vietoje jums reikia pasakyti savo žodžius.
– Vis pagalvoju, kas buvo nufilmuota, bet į filmą nepateko.
–...
- 50. Pabūkite filmo kūrėju Mindaugu Survila. Pamėginkite paspėlioti, apie ką jis mąstė filmuodamas. Tad išgirstume Mindaugo įsivaizduojamus monologus.
- 51. Įsivaizduokime: gatvėje sutinkate Mindaugą Survilą. Kokius du klausimus jam užduotumėte?
- 52. Kaip reklamuotumėte „Sengirę“?
- 53. Jūs filmo pradžioje ir pabaigoje – ar pasikeitė kas nors jūsų jausenoje, mąstyme žiūrint filmą? Jeigu taip, tai kas?
- 54. O koks būtų jūsų filmas apie girią? (Apie ką kaip pasakotumėte?)
Stepas Eitminavičius